مقاله در حوزه علوم تربیتی ومدیریت اموزشی می باشد
دسته بندی علوم تربیتی
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13
آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی درجهت تحقق فرایند یادگیری

فروشنده فایل

کد کاربری 1466
کاربر
 
 

ارزشیابی توصیفی، رویکرد جدید ارزشیابی تحصیلی است که سال های اخیر به اجرا درآمده است. این الگوی جدید در اساس، نگاه جدیدی به نقش معلم، نقش دانش آموز و جایگاه ارزشیابی در فرایند یاددهی و یادگیری دارد که تحت تاثیر یافته های جدید دانش روانشناسی، رویکرد های جدید در برنامه ریزی درسی و بهره گیری از تجربیات کشور های دیگر شکل گرفته است درو اقع الگوی جدیدی است که تلاش می کند زمینه ای را فراهم سازد تا دانش آموزان در کلاس درس با شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر مطالب درسی را یاد بگیرند. با این رویکرد هدف اصلی ارزشیابی تسهیل یادگیری دانش آموز و بهبود بخشیدن به آموزش و محیط یادگیری است. معلمان جهت قضاوت در مورد دانش آموزان از اطلاعات حاصل از انواع راه بردهای سنجش و اندازه گیری استفاده میکنند، این اطلاعات به معلمان کمک می کند تا به منظور یادگیری کارآمدتر و مؤثرتر، فعالیت ها و تجارب یادگیری در کلاس را طرح ریزی کنند و یا آن را تغییر دهند به عبارتی دیگر، ارزشیابی توصیفی، رویکردی در ارزشیابی تحصیلی است که از طریق آن، از طرفی فرآیند جمع آوری ، تحلیل و تفسیر اطلاعات مربوط به پیشرفت تحصیلی با بهره گیری از ابزارهای متنوع سنجش انجام می گیرد و از طرف دیگر، با بررسی همواره ی وضعیت دانش آموز، نقاط ضعف احتمالی اصلاح و با بهبود و تعمیق یادگیری، زمینه ای برای رشد همه جانبه ی او فراهم می گردد