تحقیق رشته روانشناسی و علوم تربیتی
دسته بندی علوم تربیتی
بازدید ها 25
فرمت فایل docx
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
تحقیق یادگیری و رابطه آن با مطالعه

فروشنده فایل

کد کاربری 1952
کاربر
 
 

این فایل فهرست ندارد

تحقیق یادگیری و رابطه آن با مطالعه در حجم 17 صفحه و در قالب word و قابل ویرایش و دارای منابع و با قسمتی از متن زیر:

مفاهیم یادگیری

 

- تعریف یاد گیری : فرآیند یا فعل وانفعالی است که بر اثر تمرین ، دگرگونیهای تدریجی ونسبتاً پایداری را در رفتار موجود زنده پدید می آورد . این فرایند مانند ادراک کردن وتجربه های حسی وعینی به طور مستقیم محسوس و مشهود نیست ، بلکه از دگرگونیهای رفتاری برداشت و استنتاج می شود . فرهنگ و آموزش و پرورش هر ملتی در پرتو یاد گیری شکل ونظم مشخصی به خود گرفته است درجهان امروز هر کشوری که نظام یاد گیری و آموزش پیشرفته تری دارد نیرومند تر وکامیاب تر است .

 

 

 

-عوامل موثر در یاد گیری :

 

1- رشد طبیعی : منظور رشد بدنی وروانی است

 

2- زمینه معلوماتی : شاگرد هنگامی می تواند درس جدیدی را بیاموزد که زمینه آن را داشته باشد .

 

3- انگیزه : میل ورغبتی است که برای رسیدن به هدفی در فرد بوجود می آید شاگردی که انگیزه ای برای مطالعه ندارد به طور مسلم پیشرفت وموفقیتی نخواهد داشت .

 

4- توجه1 : متمرکز ساختن حواس برای فهمیدن موضوع یاد گیری است

 

5- ادراک2 : معنا بخشیدن به محرک هایی است که به حواس ما می رسند .

 

6- پاداش3 : یکی ازعوامل موثر دریاد گیری است ، برای اینکه عادت مطلوب در فرد ایجاد می شود باید تقویت بی درنگ پس از ظهور محرک اعمال گردد واگر درانجام آن تاخیر شود رابطه میان محرک و پاسخ گسسته می گردد.

 

7- تنبیه4 : از عوامل موثر در یاد گیری بشمار می آید وبه هر عمل یا رفتاری اطلاق می شود که دلسردی وناخشنودی یاد گیرنده را فراهم می آورد .

 

8- روش سراسری : یاد گیری سراسری[1] موثر تر از یادگیری بخشی یا پاره ای است.

 

9- تمرین : یادگیری نیاز به تمرین وتکرار فراوان دارد . زیرا بدون تمرین لازم یاد‌گیری به صورت شایسته حاصل نمی شود .

 

 

 

راهبردهای مطالعه ویاد گیری

 

- روش اس کیو 4 آریا روش پس ختام

 

یکی از روشهای موفق بهبود مطالعه ویادگیری روش اس کیو 4 آر یا روش پس ختام است ( توماس ورابینسون 1979).

 

اس کیو 4 آر از حروف اول شش مرحله آن تشکیل یافته است 1- خواندن اجمالی یا پیش خوانی 2- سوال کردن 3- خواندن 4- تفکر 5- از حفظ گفتن 6- مرور کردن

 

= روش مردر

 

روش جدید تر مطالعه ویاد گیری روش مرور نام دارد . ( دانسرو 1985) مردر از حروف اول شش مرحله آن تشکیل یافته است .

 

1- حال وهوا 2- درک وفهم 3- یاد آوری 4- کشف وهضم 5- بسط و گسترش 6- مرور وپاسخ دادن

 

= روش مشارکتی : باهم مطالعه کردن یکی از روشهای شناخته شده و موثر یادگیری در میان دانش آموزان ودانشجویان بوده است در این روش یاد گیرندگان به صورت دونفری باهم کار می کنند به نوبت خلاصه مطالبی راکه می خوانند برای هم می گویند .

 

= روش پرسیدن دو جانبه :

 

روش دیگری که به افزایش سطح فراشناخت وبه بهبود روش مطالعه کمک می‌کند روش پرسیدن دو جانبه یا پرسیدن متقابل است این روش را ماترو 1979) ابداع کرده است این روش وسیله ای است که به کمک آن طرح سوال از جانب یاد گیرندگان افزایش می یابد[2].

 

- تحقیق عبارت است از یک عمل منظم که در نتیجه آن پاسخ هایی برای سوال های مورد نظر ومطرح شده در موضوع تحقیق بدست می آید . این چنین پاسخ ها ممکن است کلی و ذهنی ، نظیر یافته های تحقیقات بنیادی یا برعکس قابل لمس و ویژه مانند یافته های تحقیقات کاربردی[3] باشد که درهر حال محقق سعی دارد حقایقی را آشکار کند و بر اساس تعبیر و تفسیر این حقایق به دانشی نودست یابد . درحوزه آموزش و پرورش ما از تحقیق درامردرک و شناخت بهتر فرد ، درک وشناخت بهتر روال آموزش و یاد گیری وخلاصه ، جهت یافتن شرایطی که در آن ، این روال ( آموزش ویاد گیری ) به بهترین وجه به ثمر می رسد ، استفاده می کنیم .