پژوهش حاضر در 10 صفحه با رعایت اصول گزارش نویسی جهت استفاده معلمان و همچنین دانشجویان عزیز آماده گردیده است
دسته بندی علوم تربیتی
بازدید ها 151
فرمت فایل docx
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10
پژوهش نقش خانواده در ارتقای نظام تعلیم و تربیت

فروشنده فایل

کد کاربری 330
کاربر
 
 

نقش خانواده در ارتقای نظام تعلیم و تربیت

چکیده مطالب

خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که فرد در آن پا به عرصه زندگی می‌گذارد و اولین پایه‌های تربیت و تعلیم در آن گذارده می‌شود. وجود محبت و عاطفه در خانواده رمز سعادت و خوشبختی انسان است و کلید بسیاری از مشکلات و راه جلب احترام و رعایت حقوق دیگران است. عاطفه، عشق و محبت به فرزندان، می‌تواند اراده متزلزل و روح آشفته آنان را درمان کند و آنان را به زندگی سعادتمند و موفق امیدوار سازد. لذا برای تربیت و پرورش درست فرزندان، باید محیطی ایجاد کرد که در آن درگیری و اختلافی نباشد. محبت و صداقت، ایمان و عشق به خوبی‌ها، صمیمیت، وحدت و اتحاد می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

مقدمه

مثلث والدین، دانش‌آموزان و معلمان معنادارترین ترکیب فرآیند آموزشی است؛ ترکیبی که برای هر ضلع نقش و جایگاه ویژه‌ای را منظور می‌کند تا جایگاه هر عنصر به درستی تبیین و کارکردهای آن مورد توجه جدی قرار گیرد.

در این سه ضلعی آنچه پایه و اساس است، « دانش‌آموز » است، چرا که والدین و معلمان و مربیان برای دانش‌آموز و برای کشف و شکوفایی استعداد او باید تلاش و نقش‌آفرینی کنند، به عبارتی بدون ضلع دانش‌آموز سایر اضلاع معنا نخواهند داشت.

بیان مسئله

امر تعلیم و تربیت، مشارکت جدی و همه‌جانبه را می‌طلبد که در یک سوی آن اولیا، یعنی نخستین آموزگارانِ فرزندان در خانه هستند و در سوی دیگر مربیان، یعنی آموزگارانِ دانش‌آموزان در مدرسه قرار دارند. اولیا و مربیان، همواره در تکوین تعلیم و تربیت فرزندان در تعامل هستند؛ به این صورت که حاصل تربیت فرزندان در خانواده‌ها، به عنوان پیش‌نیاز و خمیرمایه شروع کار معلمان در مدارس است و حاصل کار مربیان در مدارس، تربیت عضوی مفید

سوالات و اهداف پژوهش

  • چرا مدارس نیازمند مشارکت اولیا هستند؟
  • پیوند خانواده و آموزش و پرورش